Wrocław, dnia , 26.11.2016r.
Prezydent Wrocławia
Pan Rafał Dutkiewicz
Sukiennice 9
50-107 Wrocław
Przewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia
Pan Jacek Ossowski
Sukiennice 9
50-107 Wrocław .
APEL DO WŁADZ WROCŁAWIA
Z roku na rok pogarsza się sytuacja komunikacyjna w południowych dzielnicach Wrocławia i nic nie wskazuje, by w najbliższym czasie cokolwiek się zmieniło w tej sprawie. Codziennością mieszkańców są setki tysięcy samochodów, permanentne korki, hałas, spaliny i co za tym idzie fatalna jakość powietrza. Spokojne nie tak dawno ulice osiedli stały się trasami tranzytowymi.
To efekt nakładających się na siebie szeregu zjawisk takich jak:
- gwałtowna, niczym nieograniczona i chaotyczna zabudowa terenów Ołtaszyna, Partynic – Krzyków, Wojszyc i Jagodna /z trendem wzrostowym/ i co zatem idzie zwiększająca się skokowo liczba mieszkańców /przeważnie młodych/ i pojazdów,
- powstawanie wielotysięcznych osiedli mieszkalnych na obrzeżach Wrocławia np. w Gminie Kobierzyce, których mieszkańcy korzystają z układu komunikacyjnego miasta,
- usytuowanie w Bielanach Wrocławskich wielkich i stale rozbudowujących się centrów handlowych,
- wykonanie części Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i przerwanie prac, co skutkuje przeniesieniem ruchu samochodowego z wschodnich rejonów miasta na południe.
Są to podstawowe czynniki, generujące duży ruch samochodowy, który koncentruje się na Ołtaszynie, Krzykach–Partynicach, Wojszycach i Jagodnie, w tym przede wszystkim na ulicach prowadzących promieniście od granic miasta do centrum oraz na ciągu ul. Kurpiów, ul. Strachowskiego i ul. Zwycięskiej /wg. mediów - najbardziej zatłoczonych ulicach w Polsce/.
Sytuację komplikują:
- brak południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, która odciążyłaby w znaczny sposób ten rejon,
- niewydolny i niedostosowany do realiów - układ ulic, który nie jest w stanie przejąć tak dużego natężenia ruchu,
- system trakcji kolejowej /nasypy, przejazdy przez tory/ ograniczający możliwości komunikacyjne na południu miasta, a ponadto zamknięte lub nieprzejezdne drogi pod wiaduktami kolejowymi /ul. Pawia i ul. Orawska/,
- polityka partykularnych interesów polegająca na zamykaniu ciągów komunikacyjnych czy blokowaniu projektów inwestycyjnych /Stowarzyszenie „ Inicjatywa Wysoka”/.
Sygnalizowane przez nas problemy wymagają niezwłocznego rozwiązania, tym bardziej, że obecna sytuacja będzie się tylko pogarszać. Wymaga to wypracowania przez władze Miasta i Województwa, skoordynowanych i przemyślanych rozwiązań systemowych. Południowym osiedlom potrzebna jest nie tylko Wschodnia Obwodnica Wrocławia, której realizacja ciągle oddala się w czasie, ale również budowa nowych ulic wyprowadzających ruch z osiedli np. ul. Orawska – ul. Spiska. Potrzebne jest również udrażnianie zamkniętych traktów i przejazdów oraz rozwój szeroko pojętej komunikacji zbiorowej, w tym: przedłużanie tras linii autobusowych i zwiększenie częstotliwości kursów, tramwaj na Jagodno czy tworzenie punktów przesiadkowych i Park & Ride.
Można również rozważyć usprawniające działania doraźne np. przenośne sygnalizacje świetlne w najbardziej newralgicznych miejscach na osiedlach, mające na celu zwolnienie napływu pojazdów spoza granic Wrocławia.
A na przyszłość - perspektywiczne planowanie i realizacja alternatywnych rozwiązań drogowych. Są to działania niezbędne w sytuacji występowania na południu Wrocławia, ogromnych rezerw terenów i trendów lokalizacyjnych budownictwa mieszkaniowego. Rady Osiedli mają świadomość, że wkrótce liczba mieszkańców w tym rejonie podwoi się i potroi. Bazowanie na istniejącym układzie komunikacyjnym – to nieporozumienie. Jeżeli w chwili obecnej nie zostaną chociażby zabezpieczone tereny pod planowane ulice, to wkrótce pojawi się tam zabudowa i będzie za późno na cokolwiek.
Niestety wydaje się nam, że dotychczasowe działania podejmowane przez jednostki miejskie nie są wystarczające, by rozwiązać „komunikacyjny węzeł gordyjski” na południu Wrocławia. Przeciwnie – plany prowadzenia jednoczesnego remontu równoległych ulic Parafialnej i Ołtaszyńskiej, będą skutkowały zablokowaniem pozostałych traktów. Również projekt reaktywacji linii kolejowej, przecinającej ul. Zwycięską bez przebudowy skrzyżowania ul. Zwycięskiej z ul. Karkonoską, spowoduje zupełny paraliż komunikacyjny w tym rejonie.
Rolą Rad Osiedli, zapisaną w Statutach - jest wspieranie i inspirowanie działań o znaczeniu lokalnym , zmierzających do poprawy warunków zamieszkania i życia mieszkańców . Jesteśmy, więc uprawnieni, by głośno mówić o problemach osiedli i apelować o podjęcie czynności dla ich rozwiązania.
W związku z powyższym , mając na względzie krytyczną sytuację komunikacyjną w naszym rejonie – wnosimy o pilne zajęcie się położeniem kilkudziesięciu tysięcy ludzi zamieszkujących południe Wrocławia i umożliwienie im normalnego życia i funkcjonowania. Oczekujemy na podjęcie przez władze Wrocławia zdecydowanych i konkretnych działań – mających na celu zmianę istniejącego stanu na lepsze i przynoszących efekty na przyszłość.
Prosimy również o bieżące informowanie Rad o wszelkich działaniach w przedmiotowej sprawie, bo często o tym, co się dzieje dowiadujemy się z mediów.
W załączeniu kopia elektroniczna z pospisami przedstawicieli osiedli.