Strefa platnego parkowania to temat, który wzbudza emocje chyba u każdego mieszkańca. Dotyczy zarówno właścicieli samochodów ale nie tylko.
Życie w mieście nie może być postrzegane tylko przez pryzmat miejsca do trzymania pojazdów. Miasto jest miejscem do życia dla jego mieszkańców. Dlatego też w wyniku wzrostu liczby samochodów ponad możliwości przestrzenne miast pojawiła się konieczność uporządkowania tego stanu.
Warto zwrócić uwagę, że SPP nie jest sposobem na wyciągniecie kolejnych pieniędzy od mieszkańców - (takie twierdzenie jest manipulacją i nadużyciem) ale próbą uporządkowania sytuacji.
SPP została wprowadzona w kilku wrocławskich osiedlach, w tym na osiedlach sąsiadujących z Gajowicami. Rzut oka na Powstańców Śl, czy Przedmieście Świdnickie i można sprawdzić jak wygląda sytuacja, natomiast mieszkańcy graniczących ulic zauważyli niewątpliwie wzrost liczby samochodów na gajowickich parkingach nie należących do mieszkańców tychże ulic.
Od dnia 23 czerwca 2022 r. osiedle Gajowice zostało objęte Strefą Płatnego Parkowania (Uchwała Rady Miejskiej Wrocławia nr IV/1472/22, poprzedzoną uchwałą RO VIII/48/2022) jako podstrefa XVI.
Wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania w obszarze śródmiejskim Wrocławia znacząco poprawiło dostępność miejsc postojowych dla mieszkańców, zajmowanych do tej pory przez turystów, przejezdnych, oraz osoby, które nie zamieszkują danego obszaru.
Aktualnie Gajowice otaczają osiedla, które po wprowadzaniu na ich terenie SPP mają już zamontowane parkometry (osiedla: Powstańców Śląskich i Przedmieście Świdnickie) co powoduje dodatkowe utrudnienia w parkowaniu dla Mieszkańców Gajowic. Osoby niemające uprawnień do abonamentowego parkowania przenoszą się z tych osiedli na nasze darmowe ulice.
Wprowadzenie SPP generuje dla Mieszkańców osiedla wiele korzyści w postaci:
- uspokojonego parkowania,
- uregulowania ruchu drogowego (w tym rewizji dotychczasowych rozwiązań),
- eliminuje nadmiarowy postój pojazdów osób, którzy nie są Mieszkańcami, redukuje się parkowanie przez osoby, które mają swój cel podróży bliżej centrum, ale ze względu na opłaty parkują w dalszej odległości od swoich punktów docelowych i kontynuują podróż pieszo lub komunikacją miejską (a Gajowice stały się darmowym parkingiem przed pójściem do Rynku czy też wyjściem do kina czy teatru),
-częściej podejmowane są decyzje o rezygnacji z posiadania we Wrocławiu samochodu – dotyczy to głównie osób mieszkających tu czasowo (np. studentów oraz pracowników okresowych/kontraktowych niezwiązanych z miastem w sposób stały),
- w praktyce po wprowadzeniu opłat przynajmniej 15% miejsc postojowych jest dostępna niezależnie od pory dnia (a jako mieszkańcy znamy doskonale problemy z parkowaniem pod własnym domem i konieczność poszukiwania miejsca)
- następuje poprawa płynności ruchu w danym obszarze (badania prowadzone w różnych miastach wskazują, że w obszarach śródmiejskich, w których nie ma
regulacji parkowania opłatami, średnio 20-30% dodatkowego ruchu w godzinach szczytowych generowana jest przez osoby poszukujące miejsca postojowego)
- następuje poprawa warunków bezpieczeństwa poprzez zachowanie wymaganych odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych i przystanków, poprawia się wzajemna widoczność
uczestników ruch. Istotna jest także poprawa jakości przestrzeni ulicy.
- funkcjonująca w związku z SPP zasada przekazywania zysków z parkowania na rzecz terenów danego osiedla - np. na remonty infrastruktury drogowej. Po uregulowaniu parkowania zdecydowanie łatwiej jest też wygospodarować dodatkowe miejsce na wprowadzenie dodatkowej zieleni przyulicznej, stojaków rowerowych, ławek itp
Koszty strefowego abonamentu dla zameldowanego mieszkańca są wyjątkowo niskie i wynoszą 10 zł miesięcznie lub 100 zł przy płatności rocznej (w przypadku posiadania więcej niż jednego pojazdu przez daną osobę stawki te wzrastają). Abonament umożliwia parkowanie bez konieczności korzystania z parkometrów na terenie całego osiedla, co gwarantuje darmowe parkowanie przed przedszkolem, szkołą, biblioteką, ulubionym sklepem, targowiskiem czy placówką ochrony zdrowia etc.
Aktualnie miasto nie rozpoczęło jeszcze prac projektowych obejmujących nasze osiedle.