18 marca 2013 r. - TUMW przeciwko galerii handlowej na miejscu dworca PKS - Aleksandra Zienkiewicz i Mateusz Kokoszkiewicz z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia 25 lutego złożyli wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic Suchej i Dyrekcyjnej.
Głównym celem wniosków jest zachowanie dworca autobusowego dla komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Dworzec ten powinien funkcjonować wraz z ograniczoną przestrzenią handlową, obecną na parterze i dostępną z ulicy, przyczyniając się do powstania lokalnych traktów handlowych. Główną częścią dworca powinna być według nas duża ogólnodostępna poczekalnia, służąca obsłudze podróżnych przez całą dobę.
Jednocześnie stoimy na stanowisku, że wielkopowierzchniowy handel w postaci galerii handlowej w tym miejscu nie jest potrzebny.Nasze miasto, zgodnie z raportem, posiada najwięcej przestrzeni handlowej na mieszkańca, a plany miejscowe przewidują kolejne dziesiątki tysięcy metrów kwadratowych pod handel wielkopowierzchniowy (np. na Placu Społecznym, przy węźle autostradowym na Żmigrodzkiej czy na Klecinie).
Ulice handlowe tymczasem wymierają i stają się martwymi przestrzeniami, zajętymi pod oddziały banków. Galeria na miejscu dworca PKS stanowiłaby do tego bezpośrednią konkurencję dla niedawno wyremontowanej zabytkowej przestrzeni Dworca Głównego, która do tej pory jest nie w pełni wykorzystana. Nie wykluczamy wykorzystania terenu pod funkcje komercyjne, takie jak parking czy, jakże potrzebna miastu, przestrzeń biurowa. Planiści nie mogą jednak bezrefleksyjnie podchodzić do życzeń inwestorów, a głównym celem planowania powinno być zapewnienie nie tylko ładu przestrzennego, ale przede wszystkim różnorodności funkcjonalnej miasta.
W innych wnioskach apelujemy też o wyznaczenie szerokich chodników i przejść dla pieszych po wszystkich stronach skrzyżowań, by powstrzymać szkodliwą tendencję ograniczania i kanalizowania ruchu pieszego. Postulujemy także wyznaczenie osobnych od chodnika dróg rowerowych. Oddzielenie ruchu rowerowego zarówno od ruchu pieszego, jak i ruchu kołowego umożliwi bezpieczne poruszanie się jednośladami i pomoże zapobiec wzajemnym konfliktom. Rowerzyści powinni także móc parkować w cywilizowanych warunkach – na zadaszonym, monitorowanym parkingu.
Chcielibyśmy także, by teren ten, mimo zabudowy, pozostał w dużej mierze terenem zielonym. Stąd w naszym piśmie znalazły się także wnioski o zachowanie istniejących szpalerów drzew wzdłuż ulic i stworzenie nowych, a także o nowatorski wymóg usytuowania na dachu budynku przyszłego dworca ogólnodostępnego ogrodu.
Naszą dezaprobatę budzi niewielki obszar wyznaczony dla planu. Obszar przystąpienia obejmuje tylko niewielką część obecnie obowiązującego planu dla Przedmieścia Świdnickiego, co nie daje możliwości opracowania spójnej wizji urbanistycznej dla tego, kluczowego w skali miasta, terenu.