31 lipca 2012 r. - Uwagi Zarządu Osiedla do Programu ochrony środowiska - 23 lipca zostały złożone w Urzędzie Miasta uwagi Zarządu Osiedla Huby do aktualizacji Programu ochrony Środowiska dla Miasta Wrocławia na lata 2012 r.-2015. Dokument opracował M. Borowski:
"Zarząd Osiedla Huby, w związku z pismem WSR-E.621.8.2012 r..MD o konsultacjach społecznych w sprawie projektu „Program ochrony środowiska dla miasta Wrocławia na lata 2012 r. – 2015”, zwanego dalej POŚ prezentuje uwagi i opinie odnoszące się do części POŚ jak niżej.
A. Uwagi metodologiczne i odnoszące się do trybu konsultacji społecznych
1. Poważne obawy budzi brak rozwiązań metodologicznych, które umożliwiłyby ujęcie z planach ochrony środowiska (szczególne przed hałasem) nie tylko osób które są we Wrocławiu zameldowane (a zatem w ujęciu ewidencyjno-wyborczy), lecz które faktycznie w mieście zamieszkują. Liczba mieszkańców wynosząca ok. 630 tys. musiałaby być zwiększona o ok. 150 tys. studentów (np. pojazdów którymi się poruszają, odpadów które wytwarzają itd) i bliżej nieokreśloną liczbę osób pracowników i ich rodzin nie zameldowanych w mieście. Tym samym wszelkie wskaźniki względne, odnoszące się do tego parametru są poważnie niedoszacowane.
2. Zwracamy uwagę na brak wskaźników parametrycznych odnoszących się do stanu realizacji celów założonych w POŚ odnośnie konkretnych obszarów miasta – w tym przypadku osiedli. Program powinien zawierać parametry, dzięki którym mieszkańcy mogliby odpowiedzieć sobie napytanie czy Program istotnie poprawił środowisko w ich miejscu zamieszkania.
3. Sposób prowadzenia konsultacji społecznych. Uznać należy, że miejsce przeprowadzenia dyskusji publicznej nad programem jest właściwe – Sukiennice. Jednak poważne zastrzeżenia budzi godzina rozpoczęcia dyskusji, która służy raczej wygodzie urzędników a nie mieszkańców – na pięćdziesiąt kilka osób obecnych 4/5 stanowili właśnie oni. Chociaż tryb przeprowadzenia konsultacji nie może budzić zastrzeżeń to fakt, że w dyskusji brało udział tylko jedno stowarzyszenie i 9 rad osiedli wskazuje, że wskaźniki odnośnie realizacji programów świadomości ekologicznej są wskaźnikami papierowymi. Uważamy, że we Wrocławiu istnieją środki, które mogłyby lepiej zwrócić uwagę mieszkańców na znaczenie procesu konsultacji społecznych w dziedzinie środowiska. W przeciwnym razie jesteśmy skazani na doraźne spory w przypadku konkretnych inwestycji infrastrukturalnych.
B. Uwagi odnośnie POŚ – związane z terenem osiedla Huby
Ad. 6 CELE I KIERUNKI OCHRONY ŚRODOWISKA DO ROKU 2019
6.1 Jakość powietrza [JP] Wobec braku praktycznych możliwości wpłynięcia na infrastrukturę nośników energii w budynkach wspólnot mieszkaniowych (różne systemy zasilania w energię budynków, poniesione przez właścicieli nakłady) możliwości poprawy jakości powietrza upatrujemy poprzez: - podjęcie inwestycji w budynkach publicznych (alternatywne źródła energii – kolektory słoneczne itp., remont nieefektywnej infrastruktury energetycznej, ekologiczne źródła światła, zakupy urządzeń wykorzystujących energię o zwiększonych parametrach ekologicznych), - poprawę płynności ruchu pojazdów – budowa łącznika do trasy Krajkowskiej (tzw. ul. Nowopaczkowska), - ograniczenie parkowania pojazdów na wnętrzach międzyblokowych w odległości od okien mniejszej niż 10 metrów; ograniczenia parkowania pojazdów pod nadbudowanymi przejazdami ulicznymi (ul. Wesoła, Łódzka itd.), - ograniczenie przebywania najmłodszych dzieci w pobliżu dróg krajowych (dotyczy niektórych obiektów oświatowych), - ciągły monitoring poziomu zanieczyszczeń pyłami PM10 PM2,5.
6.2. Jakość wód i gospodarka wodno-ściekowa [ZiJW, GW-S] Ponawiamy nasze uwagi odnośnie braku nowych a także likwidacji istniejących alternatywnych ujęć wody na osiedlu. W porównaniu z rokiem 1997 praktycznie nie istnieje już żadne ujęcie wody, z którego mieszkańcy mogliby korzystać w przypadku sytuacji nadzwyczajnych – np. zaprzestania przez zakłady uzdatniania wody produkcji. Problemem nie jest brak dostępu do wody pitnej, lecz głównie wody do celów sanitarnych. Mamy do czynienia z monopolem MPWiK w tym zakresie, co nie poprawia stanu bezpieczeństwa systemu wodociągowego. Na terenie osiedla istniała możliwość budowy takich ujęć przy okazji budowy aquaparku czy nowego komisariatu policji przy ul. Sztabowej. Jako zasadę postulujemy wykluczenie z procedury udzielania zezwoleń na budowę obiektów, które nie mają zapewnionego fizycznie dostępu do sieci kanalizacyjnej, a prezentują jedynie promesę na takie inwestycje (np. osiedle przy ul. Dawida).
6.3 Hałas [KA] Za główny czynnik pogorszenia się jakości życia mieszkańców osiedla należy uznać hałas komunikacyjny. Na terenie osiedla w obszarze przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu może się znajdować ok. 3,2 tys. mieszkańców. Postulujemy – wprowadzić jako zasadę do Programu obowiązkowy poziom parametru zmniejszenia ekspozycji na hałas w okresie objętym planem. Postulujemy wprowadzenie dodatkowo innych niż naprawa nawierzchni i ograniczenie prędkości pojazdów, sposobów zmniejszenia hałasu – np. budowę ekranów chroniących przed hałasem na odcinku obwodnicy śródmiejskiej od ul. Borowskiej do ul. Bardzkiej. Należy wprowadzić standardy ochrony przed hałasem mieszkańców dla planowanej, nowej zabudowy - co oznacza wyłączenie z zabudowy terenów narażonych na ponadnormatywny hałas – planowana w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia zabudowa budynkami mieszkalnymi ogrodów działkowych przy ul. Borowskiej i al. Armii Krajowej. Postulujemy ograniczenia źródeł hałasu komunikacyjnego na podwórzach międzyblokowych. Patrz pkt 3 i 4 załącznika pt Stanowisko RO Huby w sprawie projektu Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Wrocławia.
6.4 Gospodarka odpadami [GO] Za kluczowe uważamy rozwiązania w zakresie segregacji i odbioru odpadów z osiedlowych podwórek. Postulujemy: 1) budowę lub remont osiedlowych osłon śmietnikowych, zlokalizowanych na terenie komunalnym i skarbu państwa. 2) właściwe oznaczenie tablicami dni odbioru elektro-śmieci, wielkich gabarytów czy też samego odbioru śmieci pozostałych. 2) ustawienie na większych podwórzach pełnych 7-pojemnikowych zestawów do segregacji śmieci, 3) włączenie mieszkańców i rady osiedli w proces organizacji gospodarki odpadami, 4) objęcie systemem segregacji śmieci z osiedlowych ogrodów działkowych i cmentarzy parafialnych, 5) wprowadzenie efektywnego systemu odbioru odpadów biodegradowalnych – wprowadzany właśnie system kompostowników w zabudowie śródmiejskiej może się nie sprawdzić, 6) ponowną inwentaryzację obiektów w których wykorzystywany jest azbest - przedstawienie programu jego eliminacji z obiektów publicznych. Patrz załącznik pt Stanowisko Zarządu Osiedla HUBY w sprawie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie osiedla Huby
6.5 Ochrona przyrody [ZP], 6.6 Tereny zieleni miejskiej [TZM]
Za niedopuszczalne uznajemy wszelkie inwestycje prowadzone w pobliżu pomników przyrody bez zgody i wizji lokalnej WŚiR UM – przypadek przebudowy skrzyżowania przy dębie „Przewodniku” przy ul. Borowskiej-Dyrekcyjnej. Należy podtrzymać istniejące ciągi zieleni miejskiej – szczególnie tzw. Klin Południowy (od Dworca PKP do południowych granic miasta) jako terenów rekreacyjnych - wykluczając z MPZP wszelkie podstawowe i dodatkowe funkcje, które temu celowi nie służą (jako przykład negatywny można podać zabudowę terenów przeznaczonych na rekreację przez hotel u zbiegu ul. Ślężnej i Glinianej z ograniczeniem dostępu do terenów rekreacyjnych ogrodzeniem). Przyjęcie jako zasady ewentualnego przekształcenia istniejących ogrodów działkowych w osiedlowe tereny rekreacyjne ogólnodostępne (ul.: Dawida, Gliniana, Borowska, Spiska). Obowiązkowy monitoring terenów Klina Południowego pod kątem nielegalnej zabudowy na terenach istniejących parków. Patrz załącznik pt Stanowisko Zarządu Osiedla HUBY w sprawie planowanej zabudowy Klina Południowego
6.10 Pola elektromagnetyczne [PEM]
Postulujemy wprowadzenie jako zasady wyznaczania lokalizacji miejsc budowy nadajników urządzeń telekomunikacyjnych, co winno sprzyjać budowie efektywnego systemu nadajników tej infrastruktury (bez zbędnego dublowania lokalizacji)".