Na wtorkowej sesji podjęto uchwałę dotyczącą komunikacji 🚌🚌🚌 na naszym osiedlu. Poniżej przypominamy propozycję rozwiązań (schematy), które zostały zaopiniowanie negatywnie.
Uchwałę uzasadniono👇👇👇:
🟠 Proponowana kompleksowa zmiana tras autobusowych nie uwzględnia zapotrzebowania mieszkańców osiedla Grabiszyn-Grabiszynek na transport miejski w zakresie przebiegu i ilości linii, a co za tym idzie- częstotliwości i punktualności kursowania.
🟠 Obecny schemat połączeń na osiedlu:
➖ autobus 126, który zapewnia połączenie z Hallera i Powstańców Śląskich (przesiadka na tramwaj), wyjeżdża z pętli, nie ma zatem opóźnień i można na nim, pod względem punktualności, polegać,
➖ autobus 125 jest jedynym, który zapewnia bezpośrednie połączenie z centrum miasta, w tym z dworcem kolejowym i autobusowym oraz z pętlą Krzyki (opcja przesiadki na tramwaj),
➖ dwie linie autobusowe zapewniają większą częstotliwość kursów, choć i tak warto byłoby ją jeszcze rozbudować, dlatego dodatkowa linia nr 143 byłaby wskazana.
🟠 Pozytywnym efektem wprowadzenia dodatkowego (poza istniejącymi) połączenia byłoby ułatwienie dostępu do północnych części miasta oraz zwiększenie częstotliwości kursów autobusowych w kierunkach do punktów przesiadkowych na tramwaj, na co zapotrzebowanie wciąż rośnie ze względu na mocną intensyfikację zabudowy w okolicy, szczególnie dotyczy to osiedli wielorodzinnych powstających na południu od ulicy Racławickiej.
🟠 Planowane zmiany usunięcia tras autobusów 125 i 126 i w rekompensacie wprowadzające tylko jedną linię nr 143, której przebieg jest bardzo długi- Kminkowa-Tarnogaj- prawdopodobnie nie zapewnią punktualnego przejazdu autobusów 143 na wysokości osiedla Grabiszyn-Grabiszynek, przede wszystkim zaś pozbawią mieszkańców i uczniów dużej szkoły międzynarodowej FEM alternatywnych kierunków komunikacji; można również przypuszczać, że częstotliwość kursów przy proponowanej redukcji dwóch linii do jednej ulegnie zmniejszeniu, co mijałoby się z polityką zrównoważonego rozwoju.
🟠 Dostęp do autobusu A na pętli przy Oporowie oraz nr 126 i 133 na wysokości wiaduktu przy skrzyżowaniu ze Skarbowców nie są alternatywą dla uczniów szkoły oraz pasażerów korzystających z przystanku Rymarska ze względu na znaczną odległość (ponad 500m).
🟠 Przypominamy, że miały już miejsce konsultacje z mieszkańcami dotyczące przebiegu linii 126. Padały wówczas ze strony miasta argumenty, że osiedle Krzyki (Skarbowców i Sowia) są skomunikowane z pętlą Krzyki, czyli punktem przesiadkowym na linie tramwajowe. Dodatkowo w ramach rekompensaty dla Krzyków zaplanowano zwiększenie częstotliwości kursowania autobusu 133, zaś linia 126 z pętli Racławicka miała mieszkańcom Grabiszynka zapewnić szybkie skomunikowanie przesiadkowe.
🟠 Z powodu powyższych argumentów opinia Rady Osiedla dotycząca usunięcia linii autobusowych 125 i 126 jest negatywna. Wprowadzenie linii 143, jako dodatkowej, zostało zaopiniowane pozytywnie.
#infrastrukturagrabiszyngrabiszynek