Treść pisma złożonego 24.05.2018r. w sekretariacie: Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Pan Cezary Przybylski, wraz z 7.717 podpisami pod deklaracją za WOW w wariancie P-1:
Szanowny Panie Marszałku
W imieniu wrocławskich Rad Osiedli, sygnatariuszy Porozumienia z dnia 07.11.2017r. - wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec prowadzonej przez organy administracji samorządowej i jednostki wojewódzkie - polityki, dotyczącej realizacji południowego odcinka drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) i do granicy Wrocławia (ul. Buforowa).
Protestujemy przeciwko bezczynności urzędów, przeciąganiu w czasie rozstrzygnięć, podejmowaniu pozornych działań, a przede wszystkim lekceważeniu interesu publicznego, dotyczącego kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców z południa Wrocławia oraz preferowaniu racji wąskiej grupy przeciwników budowy obwodnicy ze wsi Wysoka.
W kwietniu br. działająca w imieniu Województwa, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, przedłożyła w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - raport o oddziaływaniu na środowisko - wskazując jako preferowany, nowy wariant przebiegu trasy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia w wersji omijającej wieś Wysoka. Jednocześnie skorygowała zakres wniosku, w związku z czym uległy zmianie strony uczestniczące w postępowaniu
i zarządziła nowe konsultacje społeczne. Kolejny wariant trasy o przebiegu przez wieś Ślęza, wykazuje duże podobieństwo do już analizowanego w 2016r, z tym, że w stosunku wersji pierwotnej, nastąpiło przesunięcie drogi o ca. 300m na północ. Nie zmienia to jednak faktu, że trasa jest usytuowana blisko autostrady i nadmiernie oddalona od wrocławskich osiedli. Tym samym wątpliwa jest jej funkcja wyprowadzenia ruchu z południa miasta. Ponadto nie jest ujęta w mpzp i zlokalizowana na gruntach prywatnych, co łączy się z koniecznością wykupu.W powyższej sprawie sprzeciw do RDOŚ wniosło już Stowarzyszenie Ślęża, które zakwestionowało równocześnie rzetelność raportu. Sprzeciwy zostały również złożone przez mieszkańców wsi Ślęża i Wysokiej.
Nagła rezygnacja z koncepcji przebiegu obwodnicy, w wariancie podstawowym tj. przez wieś Wysoką w zabezpieczonym na ten cel korytarzu jest działaniem dla nas niezrozumiałym i mało racjonalnym. Przez ponad cztery lata, podczas kontaktów z Radami Osiedli, Zarząd Województwa Dolnośląskiego przedstawiał ją jako rozwiązanie docelowe
i optymalne. Zmiana koncepcji oznacza w praktyce: rozpoczęcie wszystkich procedur od początku i kolejną zwłokę skutkującą z bardzo dużym prawdopodobieństwem utratą środków unijnych przeznaczonych na realizację drogi.
Na zakończenie budowy WOW, tworzącej zamknięty ring wokół Wrocławia – mieszkańcy południowych osiedli czekają już ponad piętnaście lat. Piętnaście lat, w czasie których urzędy i jednostki nie były w stanie przeprowadzić procedur i określić ostatecznego przebiegu ostatniego odcinka. Piętnaście lat straconych na tworzenie kolejnych koncepcji i wariantów tras, opracowań, „map drogowych”, konsultacji, spotkań i narad - bez konkretnego efektu. Trudno bowiem pozytywnie ocenić zamiar realizacji fragmentu obwodnicy od ronda w Żernikach do ul. Grota Roweckiego, co bez kontynuacji budowy drogi będzie skutkowało wyłącznie zwiększeniem ruchu samochodowego w tym rejonie.
Jednostki decyzyjne nie dostrzegają najwyraźniej trendów i zjawisk występujących parę kilometrów od centrum, przy granicach miasta:
- bardzo intensywnej zabudowy południa Wrocławia, prowadzonej w sposób chaotyczny, bez zabezpieczenia ciągów komunikacyjnych,
- zabudowy terenów zlokalizowanych poza granicami miasta i ich zasiedlania przez osoby pracujące we Wrocławiu i korzystające z miejskiej infrastruktury w tym z dróg dojazdowych,
- sytuacji Osiedli, które nie są w stanie poradzić sobie z własnym ruchem, a tym bardziej z tranzytem z miejscowości podmiejskich i z niedokończonej obwodnicy
- paraliżu komunikacyjnego występującego w południowym rejonie Wrocławia
i pogarszających się systematycznie warunków życia mieszkańców.
Sygnalizowane jw. problemy nie znikną same i będą się wyłącznie nasilać. Krytyczna sytuacja komunikacyjna na południu Wrocławia to efekt rezygnacji z wyboru pomiędzy szeroko pojętym interesem społecznym, a partykularnym interesem grupy mieszkańców oraz odkładaniem trudnych decyzji w czasie. Obecnie każde rozwiązanie dotyczące obwodnicy będzie rozstrzygnięciem nie satysfakcjonującym dla wszystkich stron. Jednak kiedyś wreszcie trzeba to zrobić i jest to rola władz Województwa.
W związku z powyższym Rady wrocławskich Osiedli stanowczo domagają się podjęcia zdecydowanych i szybkich działań w celu rozpoczęcia realizacji południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia w wariancie podstawowym. Domagamy się również poważnego i partnerskiego traktowania jako reprezentacji lokalnych społeczności w imieniu i na rzecz których działamy. Mamy prawo oczekiwać, że organy samorządowe i państwowe będą postępować w sposób przewidywalny i transparentny, a składane deklaracje oraz wyjaśnienia będą jasne, spójne oraz niewprowadzające w błąd.
Jednocześnie – przekładamy w załączeniu listy poparcia budowy WOW w wariancie podstawowym, przez wieś Wysoką, podpisane przez 7.717 mieszkańców Wrocławia i miejscowości podwrocławskich.
W imieniu Osiedli:
Ołtaszyn, Jagodno, Wojszyce, Partynice-Krzyki, Klecina, Brochów, Grabiszynek, Tarnogaj, Księże, Powstańców Śląskich oraz Rady Osiedla Święta Katarzyna.
(Rad Osiedlowych, które podjęły uchwały popierające inicjatywę przyspieszenia budowy brakującego fragmentu WOW).