Rada Osiedla Ołtaszyn dziękuję za przybycie i aktywny udział uczestnikom debaty publicznej na temat przewidywanych zmian w układzie komunikacyjnym Wrocławia, w kontekście realizacji planów budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia, kolei aglomeracyjnej oraz linii tramwajowej na Ołtaszyn.
Debata, która odbyła się 28 marca w Centrum Aktywności Lokalnej na Ołtaszynie zgromadziła licznych mieszkańców Ołtaszyna oraz Wojszyc i Partynic.
W debacie spośród zaproszonych uczestników debaty udział wzięli:
Wiceprezydent Wrocławia Sebestian Lorenc oraz dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Bartłomiej Świerczewski.
Dyrektor PKP PLK S.A., ZLK we Wrocławiu Zbigniew Gzik
Posłanka na Sejm RP Aldona Młyńczak
Poseł na Sejm RP Michał Jaros
Radni RM Wrocławia Edyta Skuła i Michał Młyńczak
Przedstawiciele Rad Osiedli: Krzyki-Partynice oraz Wojszyce
Jedynym, który nie wziął udziału w debacie, pomimo zaproszenia, był Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.
Informacji na temat przyszłości realizacyjnej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia pod nieobecność zaproszonego wicemarszałka udzieliłem zebranym jako moderator spotkania.
Nieobecność przedstawiciela Zarządu Województwa Dolnośląskiego utwierdziła licznie zebranych uczestników debaty w niepokoju o przyszłość oczekiwanej inwestycji drogowej.
W debacie uczestniczył także Maciej Wełyczko Redaktor Naczelny i Wydawca dwutygodnika „Gazeta Sąsiedzka”. W ostatnim numerze gazety ukazał się obszerny artykuł poświęcony debacie.
Obsługę medialną debaty zapewnił Rafał Skuła, nagranie filmowe z debaty dostępne na stronie www.oltaszyn.com.pl
Dyskusję zdominował temat kolei aglomeracyjnej i związanych z tą inwestycją obaw o zapewnienie płynności ruchu kołowego na przejeździe przez ul. Zwycięską.
Padały też pytania o możliwość udrożnienia komunikacjiw ciągu ul. Agrestowej oraz usytuowania tym miejscu stacji przystankowej.
Ostateczne decyzje nie zapadły ale zostały wskazane możliwe kierunki dalszego postępowania zmierzające do zaspokojenia oczekiwań mieszkańców.
Poszukiwanie sposobów na odciążenie intensywnego ruchu kołowego uliczkami osiedlowymi Ołtaszyna, spowodowało zgłoszenie wielu nowych rozwiązań oraz takich, które były wcześniej zgłaszane.
Poseł Aldona Młyńczak przedstawiła graficzne opracowanie możliwych rozwiązań z wykorzystaniem przejazdów tunelowych w nasypie kolejowym wzdłuż ulicy Koszyckiej.
W powiązaniu z ulicami prostopadłymi, może to stanowić kanały ulgi komunikacyjnej dla zatłoczonych arterii Ołtaszyna, Wojszyc i Partynic.
Pani poseł zaproponowała powołanie zespołu celem wypracowania spójnej koncepcji rozwiązań komunikacyjnych w oparciu o złożoną propozycję.
Poseł Michał Jaros dużo uwagi poświęcił ustawie metropolitalnej, która może w przyszłości ułatwić rozwiązanie wielu problemów komunikacyjnych wyłączając partykularne interesy mniejszych jednostek administracyjnych i pozwoli temat usystematyzować w spójnej koncepcji dla metropolii wrocławskiej.
Rozwiązania problemów komunikacyjnych większość rozmówców upatrywała jednak w usprawnieniu komunikacji zbiorowej.
W swoim wystąpieniu dyrektor Bartłomiej Świerczewski nie zaspokoił oczekiwań mieszkańców oczekujących jednoznacznych odpowiedzi w sprawie przyszłości „Tramwaju na Ołtaszyn”. Perspektywy rozbudowy komunikacji publicznej zawęża także wydawanie nowych pozwoleń na budowę inwestycji deweloperskich. Tereny przewidziane na obsługę komunikacyjną wykluczają w przyszłości możliwość wydzielania niezależnych torowisk bądź buspasów.
Pozostaje mieć nadzieję, że wnioski z debaty posłużą za podstawę do dalszych działań operacyjnych.
Debata okazała się być oczekiwanym sposobem komunikacji z mieszkańcami a jej wartością był bardzo merytoryczny charakter, wyważone pytania i odpowiedzi odbiegające w swoim charakterze od większości, kłótliwych debat politycznych.
Jeszcze raz wszystkim uczestnikom dziękuję i zapraszam na kolejne debaty, których tematy, mam nadzieję, będą równie interesujące.
Przewodniczący Zarządu Osiedla Ołtaszyn
Eugeniusz Piotrowski