W związku z nasilającymi się przestępstwami oszustw metodą na "wnuczka lub na policjanta, popełnianymi najczęściej na szkodę osób starszych, przesyłamy Ulotkę z informacją o sposobie działania sprawców oraz jak się można przed nimi ustrzec.
Treść ulotki informacyjnej w tekście poniżej:
Sposób działania sprawców przestępstw metodą na wnuczka lub na policjanta:
1. Sprawca, najczęściej kobieta, nawiązuje kontakt telefoniczny z ofiarą, podając się za członka rodziny. Wykorzystuje zbieg okoliczności lub wysoce prawdopodobną wersję zdarzeń aby uwiarygodnić swoje żądania, np. „jestem córką wujka znad morza, który leży teraz w szpitalu i nie można się z nim skontaktować”, „wiem, że w zeszłym roku przeszła ciocia operację”, „pamiętam, że ma wujek problemy z nadciśnieniem”.
2. Podaje kwotę, którą chce rzekomo przeznaczyć na leczenie osoby najbliższej, pokrycie kosztów strat powstałych na skutek wypadku drogowego, koszty związane z pomocą prawną osobie zatrzymanej przez policję. Podaje także czas i miejsce przekazania pieniędzy a następnie kończy rozmowę.
3. Następnie pod ten sam numer telefonu ofiary dzwoni inna osoba podająca się za funkcjonariusza Policji, Centralnego Biura Śledczego Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub innych służb. Informuje, że udało się „namierzyć” poprzednią rozmowę, z której jasno wynika, że doszło do próby wyłudzenia. W niektórych przypadkach osoba ta zachęca do potwierdzenia jej wersji zdarzenia, zachęca do wykonania telefonu pod numer alarmowy Policji 997. Funkcjonowanie sieci telefonii stacjonarnej pozwala na kontynuowanie rozmowy z tym samym abonentem pomimo wybrania innego numeru.
4. Podający się za funkcjonariusza służb publicznych oszust informuje, że pieniądze zgromadzone na koncie bankowym lub oszczędności zgromadzone w gotówce mogą być zagrożone i należy je niezwłocznie przekazać wskazanej osobie, która zabezpieczy je w odpowiedni sposób, a po ustaniu zagrożenia niezwłocznie zwróci właścicielowi.
5. Ustala czas i miejsce przekazania pieniędzy utrzymując przy tym stały kontakt telefoniczny z ofiarą, poleca poruszanie się taksówkami.
6. Podczas umówionego spotkania oszust stara się uwiarygodnić, okazuje fałszywą legitymację służbową, odznakę policyjną lub identyfikator następnie zabiera pieniądze a ofierze poleca wrócić do domu.
Jak uniknąć oszustwa?
1. Nie należy przekazywać żadnych pieniędzy na podstawie rozmowy telefonicznej. Jeśli z rozmowy wynika, że prośbę kieruje rzeczywiście członek rodziny należy poprosić o osobiste spotkanie.
2. Funkcjonariusze Policji ani innych służb nigdy nie pobierają pieniędzy w gotówce ani też nie wymagają przelewu. W każdym przypadku jest to próba oszustwa.
3. W przypadku zdarzeń drogowych pośrednikiem w wypłacie odszkodowania jest zawsze firma ubezpieczeniowa. Natychmiastowa wpłata żądanej gotówki nie ma wpływu na proces odszkodowawczy.
4. W przypadku podejrzenia próby wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast powiadomić Policję pod numerem alarmowym 997 lub 112.
5. Bezwzględnie należy unikać wykonywania jakichkolwiek poleceń oszustów.
Świadome i rozważnie podejmowanie decyzji oraz szybka reakcja pozwolą uchronić przed przykrymi konsekwencjami a także doprowadzą do ujęcia sprawców tego typu przestępstw.