pawlowice

Od 1 marca br. we Wrocławiu zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące płatnego parkowania w centrum miasta. Wzorem innych miast zostanie wprowadzona Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie obecne strefy A i B, zmianie ulegnie także cennik.

– Celem utworzenia ŚSPP jest przede wszystkim ochrona interesów mieszkańców ścisłego centrum przez poprawę dostępności miejsc postojowych oraz dalszy rozwój tego obszaru jako wizytówki Wrocławia. Przestrzeń ulic jest tu zbyt cenna, aby przeznaczać ją na parkingi - potrzebujemy jej dla pieszych, na ogródki gastronomiczne, więcej zieleni i kultury. Najważniejsza przestrzeń publiczna miasta powinna być dostępna dla wszystkich mieszkańców oraz odwiedzających, dlatego konieczne jest zwiększenie udziału podróży innych niż samochodem. W tym celu remontujemy istniejące i budujemy nowe linie tramwajowe, wydzieliliśmy je od ruchu ogólnego, inwestujemy w tabor, a także rozwijamy system spójnych tras rowerowych. Samochód powinien być ostatnim wyborem, gdy chcemy dotrzeć do ścisłego centrum. A jeśli w danej sytuacji jest koniecznością, parkujmy raczej w parkingach kubaturowych, niż przy ulicy. W strefie A i B mamy łącznie ok. 3400 miejsc postojowych w parkingach kubaturowych i niespełna 1300 na ulicach. Jeśli mamy się pomieścić, musimy skierować parkowanie pod dach – mówi Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności.

Wrocławska strefa płatnego parkowania liczy obecnie 5026 miejsc. Z kolei śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obejmie tylko 1 273  miejsca, a więc 25% obszaru całej strefy.  

– Na wniosek mieszkańców strefa płatnego parkowania została w 2019 r. poszerzona o dodatkowe obszary. Mimo wszystko, Wrocław ma obecnie jedną z najmniejszych stref płatnego parkowania spośród dużych miast w Polsce. W miastach takich jak Poznań czy Szczecin analogiczne strefy są zdecydowanie większe (Poznań – 7.212, Szczecin – 6.853). Z kolei W Krakowie strefa płatnego parkowania obejmuje ponad czterokrotnie więcej miejsc postojowych – 20.150 – dodaje Tomasz Stefanicki.

Warto zaznaczyć, że na wspomnianym obszarze funkcjonują dwa parkingi kubaturowe:

·        na pl. Nowy Targ – parking podziemny na 334 miejsca parkingowe;

·        na pl. Wolności, przy gmachu NFM – parking podziemny na ponad 600 miejsc – pierwsza godzina jest darmowa

Co się zmieni od 1 marca 2021r.?

1.        Wydłużeniu ulegną godziny, w których parkowanie będzie płatne.

W strefach A i B płatne parkowanie będzie obowiązywało 7 dni w tygodniu od godz. 9 do 20.  

W strefie C – opłaty obowiązują tak jak obecnie - od poniedziałku do piątku od godz. 9 do 18.

2.        Zmienią się stawki opłat, poza stawkami dla mieszkańców i osób niepełnosprawnych pracujących w danej strefie:

W śródmiejskiej strefie płatnego parkowania w obszarze A:

•        7,00 zł za pierwszą godzinę postoju;

•        7,30 zł za drugą godzinę postoju;

•        7,70 zł za trzecią godzinę postoju;

•        7,00 zł za czwartą i każdą kolejną godzinę postoju.

W śródmiejskiej strefie płatnego parkowania w obszarze B:

•        5,00 zł za pierwszą godzinę postoju;

•        5,20 zł za drugą godzinę postoju;

•        5,50 zł za trzecią godzinę postoju;

•        5,00 zł za czwartą i każdą kolejną godzinę postoju.

W strefie płatnego parkowania (strefa C):

•        3,00 zł za pierwszą godzinę postoju;

•        3,10 zł za drugą godzinę postoju;

•        3,30 zł za trzecią godzinę postoju;

•        3,00 zł za czwartą i każdą kolejną godzinę postoju.

Co nie ulegnie zmianie od 1 marca 2021r.?

1.        Zerowe stawki opłat dla osób niepełnosprawnych posiadaczy Identyfikatora O, pojazdów jednośladowych (motocykle) i dodatkowo -  od 1 marca br. – pojazdów o napędzie wodorowym.

2.        Stawki opłat abonamentowych dla mieszkańców i osób niepełnosprawnych pracujących w strefie.

3.        Przywilej zakupu abonamentu w strefie A, najściślejsze centrum miasta, tylko dla trzech grup: mieszkańców, osób niepełnosprawnych oraz pojazdów niskoemisyjnych.

4.        Sposoby wnoszenia opłat za parkowanie: wnosimy je za pomocą abonamentów, biletów kupionych w parkomatach, za pomocą płatności mobilnych. W parkomatach płatności można dokonać bilonem, kartą płatniczą lub BLIKiem.

– Musimy pamiętać, że cennik za parkowanie nie był zmieniany od kilkunastu lat. Zbyt niska opłata za postój – obecnie 3 zł – nie wymusza na parkujących niezbędnej w centrum rotacji. Co więcej, kierowcy z chęcią pozostawiają swoje samochody w okolicach Rynku także w weekendy, przez co jeszcze bardziej utrudniają możliwość znalezienia miejsca postojowego, dla osób chcących załatwić niezbędną sprawę w centrum. Liczymy na to, że wyższe kwoty za parkowanie, a także wydłużenie godzin płatnego parkowania – wliczając w to weekendy – przyczynią się do niezbędnych zmian. Mówimy tu przede wszystkim o strefach A i B, czyli tych zlokalizowanych najbliżej Rynku  – mówi radny miejski Dominik Kłosowski.

Abonamenty

Nie ulegną zmianom stawki oraz zasady wydawania abonamentów i identyfikatorów dla mieszkańców oraz osób niepełnosprawnych pracujących  w strefie A, B i C.

 

Więcej informacji na

https://www.wroclaw.pl/zmiany-w-oplatach-za-parkowanie-w-2021-roku

adres Osiedle Lipa Piotrowska
ul. Tymiankowa 3
51-180 Wrocław

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Deklaracja dostępności

Graficzny odnośnik do serwisu: Wrocław Otwarte Dane  Graficzny odnośnik do serwisu: Wrocławski Budżet Obywatelski  Graficzny odnośnik do serwisu: Wrocławska Karta Turystyczna

Graficzny odnośnik do serwisu: System Informacji Przestrzennej Wrocławia Graficzny odnośnik do serwisu: Nasz Wrocław

Graficzny odnośnik do serwisu: Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu  Graficzny odnośnik do serwisu: BIP