Europa otwiera drzwi przed młodzieżą z Lotniczych Zakładów Naukowych po raz kolejny. Tym razem 46 uczniów, w ramach Programu Erasmus+, wyjechało do Hiszpanii i na Maltę, gdzie przez miesiąc mogli rozwijać i kształtować swoje umiejętności tak w obszarze zawodowym, językowym, społecznym, jak i kulturowym.
Udział w projekcie spowodował, że młodzi ludzie zdobyli doświadczenie zawodowe, poszerzyli umiejętności językowe, interpersonalne, adaptacyjne, nauczyli się samodzielności w obcym kraju. Wyzwaniem okazało się dla nich zarządzanie własnym budżetem, czasem wolnym, jak również odnalezienie się w roli dorosłego, odpowiedzialnego za samego siebie. Istotnym elementem była też współpraca w małych i dużych zespołach, również multikulturowych.
Dynamiczny rynek całego świata stawia na pracownika kreatywnego, potrafiącego samodzielnie podejmować decyzje, współpracować z ludźmi i nie bojącego się nowych wyzwań. Dobrze przygotowany pracownik powinien przejść różne etapy pracy, dlatego też LZN starało się umożliwić, żeby uczniowie klas technicznych o specjalności: technik mechatronik, technik logistyk i technik eksploatacji portów i terminali, mogli sprawdzić się na międzynarodowym rynku pracy. To bardzo charakterystyczny trend ostatnich 10 -15 lat, że w zakładach pracy zatrudniani są przedstawiciele różnych krajów, a to pociąga za sobą potrzebę współpracy w międzynarodowym zespole. Tak się dzieje, kiedy młodzież ma możliwość udziału praktyce w zagranicznej. Uczniowie odbywali praktyki w adekwatnych do swojego zawodu firmach, gdzie poznawali realia pracy zespołowej i konfrontowali swoją wiedzę teoretyczną z praktyką.
Program Erasmus+ daje właśnie taką możliwość, a nabyte umiejętności przekładają się na wzrost mobilności zawodowej oraz zwiększają szanse na lepsze zatrudnienie.
Oddzielną kwestią jest fakt, że Program ten nie skupia się tylko na rozwoju zawodowym, ale też stawia na kształcenie kompetencji językowych i kulturowych. Kompetencja międzykulturowa to zdolność do przyjęcia postawy relatywizmu kulturowego w kontaktach z przedstawicielami innych kultur, to zdolność odrzucenia swoistego egocentryzmu, nastawienie się na nowe doświadczenia, chęć poznana nowej kultury i nowych ludzi. Dlatego też Erasmus+ stawia na poznanie kultury i tradycji danego kraju. Robi to dwuetapowo, poprzez zajęcia kulturowe, na których uczniowie zapoznają się z obyczajami i historią danego kraju. Drugim ważniejszym elementem są wycieczki kulturowe realizowane w ramach programu kulturowego, które uczniowie odbywają w dni wolne od praktyk (weekendy). W przypadku Malty były to wycieczki do obecnej i dawnej stolicy Malty, czyli Valletty, gdzie uczniowie mieli grę miejską, pozwalającą na niekonwencjonalny sposób poznanie miasta oraz Mdiny, zwiedzanie Fortu Manoel i wycieczka krajoznawcza na sąsiednią wyspę, Gozo.
W Programie Erasmus+ duży nacisk kładzie się na rozwijanie kompetencji językowych, dzięki czemu miesięczne staże poprzedzone są dużą liczbą godzin z języka angielskiego i języka kraju praktyk. Uczniowie doskonalą zarówno język mówiony, jak i język obcy zawodowy. Uczniowie mają do dyspozycji platformę językową, na której mogą również ćwiczyć umiejętności językowe. Jednak najcenniejszym doświadczeniem jest możliwość posługiwania się obcym językiem codziennym w innym kraju – bezcenne.
Nie ulega wątpliwości, że styczność z odmienną kulturą, językiem, konieczność odnalezienia się w nowej sytuacji uzmysławia młodym ludziom, będącym dopiero na początku kariery zawodowej, jak ważne i cenne jest doświadczenie zdobywane poprzez takie formy edukacji jak Erasmus+.
Magdalena Kuśmierska, Joanna Zielińska