Szanowni Mieszkańcy!
Po krótkich konsultacjach zakończonych spotkaniem z mieszkańcami, które się odbyło 17 października w siedzibie Osiedla, radni Zawidawia nie poparli zmian w proponowanej przez Urząd Miasta formie. Treść opinii została przygotowana przez radnych z Komisji ds komunikacji zbiorowej i zrównoważonej mobilności naszej Rady Osiedla, radnych Marcina Glińskiego i Tadeusza Mincera, w uzgodnieniu z radnymi obecnymi na wspomnianej sesji. Treść dokumentu dostępna poniżej.
Szanowni Państwo,
Zgodnie z ustaleniami zawartymi w notatce ze spotkania z dnia 15 lipca 2019 r. w sprawie zmian tras linii 128, 130 i 141 w obrębie Zawidawia, Rada Osiedla Psie Pole-Zawidawie informuje, że zapoznała mieszkańców z propozycjami za pomocą tablic informacyjnych, strony internetowej Osiedla oraz mediów społecznościowych.
Mając na uwadze zebrane przez nas opinie mieszkańców, Rada Osiedla nie popiera zmian w proponowanej formie.
Projekt modyfikacji przebiegu linii autobusowych spotkał się ze znacznym oporem części mieszkańców (zwłaszcza tzw. starego Zakrzowa) i wzbudził duże emocje. Pomimo że dyskusja była gorąca, pojawiło się w niej kilka cennych uwag i propozycji, które przedstawiamy poniżej.
-
Linia 130 postrzegana jest jako mało atrakcyjna z uwagi na przebieg trasy po obrzeżach miasta oraz niską częstotliwość, co przekłada się na uciążliwość przesiadek oraz wydłużenie łącznego czasu przejazdu.
-
Bardziej atrakcyjnym kierunkiem docelowym lub przesiadkowym dla mieszkańców jest pl. Grunwaldzki niż pl. Kromera.
-
Nie jest akceptowalne zmniejszenie częstotliwości odjazdów z pętli Zakrzów (ul. Okulickiego).
-
Wydłużenie kursów do ul. Odolanowskiej jest postrzegane pozytywnie, choć liczba osób korzystających z tego rozwiązania nie będzie duża.
-
Skierowanie linii 141 na Pawłowice spowoduje, że wybrane kursy nie będą mogły być realizowane autobusami przegubowymi, co zmniejszy możliwości przewozowe na odcinku z pl. Grunwaldzkiego na Zawidawie.
-
Zamiana linii 141 na 128 na pętli Osiedle Sobieskiego jest korzystna dla osób dojeżdżających do zachodniej części miasta. Jakkolwiek mieszkańcy widzą potrzebę rozdzielenia dublujących się w znacznej części tras linii D i 141, to wskazują też na zagrożenia z tym związane. Głównie jest to zmniejszenie łącznej liczby kursów z Osiedla Sobieskiego do pl. Grunwaldzkiego oraz brak alternatywy w dojeździe do Osiedla Sobieskiego oraz wyjeździe z niego, kiedy kursy pozostałych linii nie są realizowane z powodu zatorów w południowej części miasta.
Dużą część komentarzy stanowiły głosy mieszkańców Osiedla Pawłowice oraz Ramiszowa popierające zmiany idące w kierunku zwiększenia częstotliwości i umożliwienia bezpośredniego dojazdu do Pl. Grunwaldzkiego.
Poza opiniami krytycznymi w uwagach mieszkańców i dyskusji pojawiło się również kilka konstruktywnych propozycji. Warto docenić zwłaszcza te, które nie są próbą polepszenia oferty przewozowej w jednym rejonie osiedla kosztem innego.
-
zwiększenie częstotliwości i zmiana przebiegu linii 130 tak, aby przebiegała bliżej centrum lub stworzenie nowej linii, która przez pl. Kromera docierałaby np. do Dworca Nadodrze lub jeszcze bliżej okolic Rynku
-
wprowadzenie dodatkowej linii dojazdowej wewnątrz Zawidawia łączącej pętle na Pawłowicach i Zakrzowie, która zwiększyłaby częstotliwość kursów i dostępność komunikacji na północnym skraju osiedla
-
poprowadzenie jednej z linii autobusowych ul. Widawską w celu obsłużenia zarówno Zakrzowa, jak i Pawłowic
-
w przypadku przeniesienia linii 141 poza pętlę Osiedle Sobieskiego zwiększenie częstotliwości kursowania linii D
-
stworzenie nowej linii obsługującej stary i nowy Zakrzów oraz Pawłowice, która docierałaby do centrum miasta z pominięciem Psiego Pola.
-
stworzenie nowej linii z Zakrzowa w kierunku centrum, która omijałaby Psie Pole
Podobnie jak część mieszkańców uważamy, że reorganizacja komunikacji w obrębie osiedla nie powinna polegać jedynie na zamianie pętli poszczególnych linii. Jak słusznie zauważył jeden z mieszkańców „Istotne jest, że na przestrzeni zaledwie 3 km funkcjonują 3 pętle autobusowe. Rozgałęzienia linii powstające w wyniku tego powodują, że przy takiej ilości linii jaka jest dostępna, ciężko jest zaplanować komunikację tak, by skutecznie obsłużyć mieszkańców. Działania powinny iść w kierunku utworzenia nowych linii, dzielnica w ostatnim czasie bardzo się rozrosła (a przybędą niedługo kolejne duże budynki), a przepustowość komunikacji miejskiej nie zwiększa się. Korzystniejszą opcją byłoby też uwspólnianie tras, poprzez ich przedłużenie i zmniejszenie liczby pętli – stworzenie wspólnej pętli w nowym miejscu tak, by pokryć dwie obecne trasy i przy okazji udostępnić komunikację dla mieszkańców mieszkających na skraju dzielnicy (północ starego Zakrzowa, wschód Osiedla Sobieskiego).”
Nie jest to niestety możliwe bez inwestycji w układ drogowy osiedla. Planowana budowa pętli autobusowej przy ul. Zatorskiej oraz budowa połączenia ul. Zatorskiej z Odolanowską powinny umożliwić poprowadzenie linii autobusowych wokół Zakrzowa. Znacznie polepszyłoby to komunikację wewnątrz osiedla i zwiększyło dostępność wszystkich linii tu dojeżdżających.
Podobnie jak mieszkańcy, uważamy, że niezależnie od liczby osób zamieszkałych w strefach dojścia do poszczególnych przystanków, minimalny takt każdej linii powinien wynosić 15 minut, zarówno dla starszej części Zakrzowa (3331 mieszkańców), jak i dla Pawłowic (2186 mieszkańców). Tylko w ten sposób komunikacja publiczna może być wystarczająco atrakcyjna.
Mamy świadomość, że zwiększenie liczby kursów i wydłużanie tras linii autobusowych niesie za sobą zwiększenie wydatków na komunikację zbiorową oraz konieczność zakupu kolejnych pojazdów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że mieszkańców na Zawidawiu stale przybywa, powstają nowe miejsca pracy, a nie idzie za tym zwiększenie możliwości przewozowych komunikacji publicznej, która staje się w godzinach szczytu niewydolna i nieprzewidywalna. Mieszkańców wciąż przybywa i nie nadążają za tym zmiany w kursowaniu najbardziej obciążonych linii (przykładowo w 2003 roku autobus D miał łącznie 63 kursy na dobę, a obecnie jest ich 60). Dotyczy to nie tylko Zakrzowa, ale też innych rozbudowujących się rejonów osiedla, np. okolic ul. Szewczenki, którą kursują jedynie linie 911 i 921.
Tylko przewidywalny i niezawodny transport zbiorowy może być alternatywą dla samochodów.
Jednocześnie chcielibyśmy zaznaczyć, że organizowanie i projektowanie komunikacji zbiorowej powinno odbywać się w oparciu o szeroko prowadzone badania i pomiary. Rady Osiedli nie posiadają kompetencji do kompleksowej analizy funkcjonowania komunikacji i planowania zmian, a jedynie służą radą i pomocą w zdobywaniu opinii mieszkańców. Prosimy zatem o to, by nie kierować do mieszkańców komunikatów, które sugerują, że radni decydują o ostatecznej formie zmian, a ich opinie są wiążące i od nich zależy rozwiązanie problemów komunikacji publicznej w tym rejonie miasta.
radny Tadeusz Mincer
Sekretarz Osiedla Psie Pole-Zawidawie