Świat i Europa przechodzą gwałtowne zmiany, zmienia się także podejście do kształcenia młodego pokolenia. Przyszli „właściciele świata” muszą posiadać większą wiedzę oraz lepsze umiejętności i kompetencje, niezbędne w ciągle przyspieszającym, scyfryzowanym oraz mobilnym świecie otwartym na wielokulturowość. Dlatego też w programie „Europa dla LZN VI” postawiono na wzmocnienie kompetencji zawodowych, kulturowo-społecznych i ekologicznych.
Rozwój tych umiejętności wraz z położeniem nacisku na przeciwdziałanie negatywnym zmianom klimatu (między innymi poprzez inwestycje w czystą energię), z dużym prawdopodobieństwem będzie kluczowym elementem edukacji. Jest to szczególnie istotne, jeśli myśli się o zrównoważonym wzroście gospodarczym świata i integracji społecznej, a co za tym idzie, wzroście poczucia odpowiedzialności za wspólną przestrzeń. Zajęcia realizowane w ramach programu „Europa dla LZN VI” oraz praktyki zawodowe są szansą na wielopłaszczyznową edukację młodzieży, a także wyjście poza standardowy program nauczanie poprzez zwrócenie ich uwagi na tendencje rozwojowe w nowoczesnym Świecie. Oddzielną kwestią, ważną dla programu, jest wzmocnienie kompetencji społeczno-kulturowych młodzieży, które ułatwią im w dorosłym życiu funkcjonowanie w dynamicznym społeczeństwie, gdzie umiejętność bycia elastycznym jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu.
Hiszpania to kraj, który postawił na zrównoważony rozwój, wprowadzając u siebie uprawy ekologiczne oraz stawiając na źródła energii odnawialnej. Jednym z celów Hiszpanów jest zrównoważona mobilność – bardziej przyjazna dla klimatu i środowiska. Hiszpania stawia na ochronę przyrody poprzez tworzenie rezerwatów biosfery UNESCO oraz udostępnianie ich dla mieszkańców oraz turystów. Co ciekawe, Hiszpania jest światowy liderem pod względem liczby tychże rezerwatów.
Polska ma przed sobą jeszcze długą drogę do osiągnięcia tego celu, jednakże korzystając z doświadczeń krajów rozwiniętych, może ten cel osiągnąć szybciej, nie kopiując błędów poprzedników.
Program „Europa dla LZN VI” to szansa na kształtowanie dobrych postaw i nawyków wśród młodego pokolenia poprzez przejmowanie dobrych wzorców („lead by example”) sprawdzonych już między innymi w Hiszpanii.
Młodzież w ramach swojego pobytu na praktykach, czas wolny, spędzała na poznawaniu kultury, sztuki i przyrody Półwyspu Iberyjskiego.
Z relacji Darii, uczestnika projektu:
„Po pracy wybraliśmy się do muzeum Pablo Serrano, wybitnego rzeźbiarza hiszpańskiego. Zachwyciło nas swoją nowoczesna architekturą i przestrzenią, w której można było schronić się przed upałem i odetchnąć pełną piersią, kontemplując w ciszy i spokoju piękno sztuki w czystej postaci. W weekend postanowiliśmy odwiedzić wspólnie z kolei Museo Zaragoza. Wchodząc na piękny, wysoki dziedziniec mieliśmy okazję zwiedzić kilka wystaw o różnorodnej tematyce, przedstawiających dzieła najbardziej znanych hiszpańskich mistrzów pędzla, między innymi Francesco Goya. Muzeum posiada w swoich zbiorach również kolekcję porcelany chińskiej i japońskiej.”
Z relacji opiekunów grupy Jakuba Możejki i Michała Suszczewicza:
"Poza codziennymi obowiązkami wykonywanymi w zakładach, uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w fakultatywnych wycieczkach i wyjściach zorganizowanych przez opiekunów. Dzięki nim każdy z uczestników miał okazję poprzez własne zmysły doświadczyć piękna stylu mudejar, zachowanego w doskonałym stanie na zamku Aljaferia w Saragossie. Bogato zdobione krużganki oraz komnaty pełne orientalnych ornamentów dały wrażenie pobytu w zupełnie innym kraju i kulturze, niż w rzeczywistości byliśmy. Poza zabytkami kultury uczniowie mogli aktywnie wędrować przez dwie atrakcyjnie przyrodniczo i krajobrazowo trasy trekingowe w okolicach miasta. W ich trakcie trwania praktycznie poznali procesy geomorfologiczne zachodzące na obszarach półpustynnych i wzdłuż środkowego biegu rzeki Ebro oraz wzięli udział w lekcji geologii na żywo. Wszystkie ze zorganizowanych wyjść umożliwiły poznanie miasta i okolic z zupełnie innej strony niż ukazują typowe przewodniki. Miesiąc projektu Erasmus+ minął bardzo szybko. Uczniowie przywieźli z niego nie tylko certyfikaty, ale i nowe doświadczenia zawodowe nabyte na praktykach w zakładach pracy. Uczyliśmy się żyć samodzielnie z dala od domu rodzinnego, dysponować funduszami, współpracować w grupie. Przekonaliśmy się, jak ważna jest znajomość języków obcych. Zapisaliśmy w naszych smartfonach setki zdjęć zabytków, muzealnych artefaktów i krajobrazu Aragonii. Każdy z nas będzie nosił w sobie wspomnienia z pięknej Saragossy i Barcelony. Zachowamy w pamięci brzmienie hiszpańskiego języka, smaki i zapachy, uprzejmość tamtejszych ludzi, odmienność ich zwyczajów i zachowań. To jest „wartość dodana” Erasmusa, która jest nie mniej ważna niż same praktyki.”
To ostatnie zdanie w wypowiedzi opiekunów może stanowić podsumowanie miesięcznych praktyk zagranicznych „Europa dla LZN VI”, realizowanych w ramach Programu Erasmus+.
Autorka: Pani Joanna Zielińska
Korekta: Sekretarz Osiedla Tomasz Ciuchta